Cafeaua: beneficii si precautii pe care ar trebui sa le aveti cu aceasta bautura

Daca te gandesti sa incepi sa bei cafea pentru a-ti imbunatati productivitatea sau te temi ca acest obicei  scapa de sub control, iata cateva recomandari de care sa tii cont.

Pentru unii, rasaritul nu este complet fara ritualul de dimineata: cafeaua. Mirosul, caldura si siguranta inceperii zilei cu un plus de energie sunt componenta fundamentala a cupei. Unii il fac acasa si multi il cumpara in drum spre serviciu. Potrivit National Coffee Association (NCA), mai mult de trei sferturi dintre americani beau cafea, 59% in fiecare zi si 71% cel putin o data pe saptamana.

Reputatia cafelei era destul de discutabila, deoarece cofeina era legata de dependenta, boli de inima si chiar cancer. In acest an, grupul de nutritionisti care consiliaza Departamentul de Sanatate al guvernului national ( 2015 Dietary Guidelines Advisory Committee )) a afirmat pentru prima data in patruzeci de ani ca nu exista dovezi suficiente pentru a considera un consum moderat de cafea periculos pentru sanatate. Dimpotriva, citand diverse studii, nutritionistii recunosc ca exista mai multe beneficii ale consumului de trei pana la cinci cani pe zi, inclusiv prevenirea diabetului de tip 2 si a diferitelor boli cardiovasculare. Pe baza acestor recomandari, pentru majoritatea oamenilor beneficiile depasesc riscurile, cu exceptia persoanelor care sufera de anxietate sau au probleme cu inima.

Intr-un articol de pe site-ul Clinicii Mayo, dr. Donald Hensrud subliniaza ca, in trecut, studiile privind pericolele cafelei au omis alte comportamente mai periculoase, precum consumul de tutun sau lipsa activitatii fizice, care erau frecvente si la subiectii care consumau alcool. cafea.

Cei care sustin ca se simt ca cateva cesti de cafea pe zi ii ajuta sa le ofere un plus de energie care ii face mai productivi si concentrati sunt fericiti. Cu toate acestea, nu exista niciun studiu care sa demonstreze direct relatia dintre cafea si productivitate. Dezbaterea este deschisa si exista perspective diferite asupra beneficiilor si riscurilor.

Sa incep sa beau cafea ?

Cele doua componente cheie care sunt adesea citate ca fiind benefice in cafea sunt fitochimicele si cofeina. Fitochimicele sunt antioxidanti generati de plante care ajuta la reducerea inflamatiei si sustin cresterea celulelor. Cofeina este un stimulent care mentine creierul activ si alert si ajuta la reducerea oboselii. De asemenea, creste temporar tensiunea arteriala si optimizeaza functia hepatica. Desi este un stimulent natural, este considerat dependent. Beneficiile fitochimicelor pot fi obtinute si din alte alimente cu o componenta nutritionala mai mare si daca ai tipare bune de somn si minerale adecvate, creierul tau poate atinge nivelul maxim de functionare fara a fi nevoie de stimuli externi.

WebMD a intervievat cativa dintre nutritionistii din panel, iar raspunsul tuturor la intrebarea daca cineva care nu bea cafea ar trebui sa inceapa cu beneficiile ei pentru sanatate a fost nu. Dr. Hensrud mai spune ca beneficiile depind de cat de repede metabolismul tau poate transforma cofeina. Pentru unii oameni cu o mutatie genetica destul de comuna, poate fi complicat. Nu este recomandat daca suferiti de anxietate, probleme cardiace sau probleme cu rinichii.

Care sunt riscurile?

Excesul. Amintiti-va ca exista si alte bauturi, cum ar fi sucurile, care au si cofeina. Masura recomandata de panel este de 400 mg pe zi, o cana medie putand avea intre 90 mg si 200 mg. Una dintre afirmatiile comune este ca in timp organismul dezvolta o toleranta la cofeina si doza trebuie crescuta pentru a simti beneficiile. De aceea unii il considera o dependenta. Daca esti un bautor de cafea, este important sa fii constient de semnalele pe care ti le trimite corpul tau. Cafeaua nu este un substitut pentru odihna sau motivatie. Daca descoperi ca apelezi la ea din ce in ce mai des ca o carja pentru actiuni fundamentale, evalueaza raportul cost-beneficiu pe care ti-l aduce. Cand ficatul tau este saturat si nu-l poate procesa,

Unele simptome comune ale supraincarcarii sistemului sunt bataile rapide ale inimii, tremorurile, urinarea frecventa, anxietatea, lipsa somnului, durerile de cap, arsurile la stomac si spasmele musculare. Daca aveti oricare dintre aceste simptome, incercati sa inlocuiti o parte din cafeaua pe care o beti zilnic cu ceai verde. Daca persista, mergeti la medic.

Cum sa bei cafea ?

Calitatea cafelei pe care o bei este foarte importanta. De multe ori efectele secundare negative se datoreaza toxinelor gasite in boabele de cafea din pesticide sau substante chimice adaugate in procesul de crestere si prajire. Daca este posibil, ramaneti la cafea organica, de origine unica si de comert echitabil. Exista diferite teorii despre pregatire, dar nu exista un criteriu unificat. Unii recomanda sa fii atent la materialele aparatului de cafea, deoarece toxinele din plastic sau metal pot patrunde in cafea si in doze zilnice pot fi daunatoare. Altii recomanda oale de cafea din sticla. Pentru unii este mai bine sa foloseasca filtrul de hartie care previne si anumite toxine. Cel mai sanatos lucru este ca faci testul. Placerile cafelei sunt senzoriale, aroma si textura fac si ele parte din experienta.

Cand bei cafea, tine cont ca este mai bine sa o bei fara zahar si lapte pentru a evita excesul de calorii. Este mai bine sa-l iei dimineata si cu ceva de mancare pentru ca stomacul sa nu fie deranjat de aciditate.

Care sunt efectele psihologice si energetice ale cafelei ?

Ideea unei pauze de cafea  a legat cafeaua cu o senzatie de pauza si spatiu pentru a respira. Indiferent de tipul de bautura, una dintre concluziile comune privind problemele de productivitate este ca oprirea timp de zece pana la cincisprezece minute la fiecare doua pana la trei ore ii face pe oameni mai eficienti. Nu conteaza daca bei ceai, cafea sau apa, sau doar mergi la o plimbare prin bloc. Daca doriti sa va imbunatatiti productivitatea, amintiti-va ca pauzele in timpul zilei de lucru si odihna regulata sunt esentiale.

Din perspectiva medicinei chineze, o parte a succesului stimulentelor precum cafeaua sau ciocolata in dietele contemporane este lipsa de amaraciune. Corpul uman are nevoie de toate aromele pentru a-si stimula functiile. Dietele traditionale aveau ierburi, legume si metode de gatit precum fumatul pentru a le oferi, dar acestea au disparut. Gustul amar are si proprietati de purjare si in exces poate contribui la uscarea celulelor si tesuturilor corpului.

Steve Gagne, autorul cartii, The Energetics of Food, explica ca cofeina este un stimulent care afecteaza sistemul nervos in mod similar exercitiului: fizic creste circulatia, tensiunea arteriala si sistemul respirator, iar psihologic creeaza o senzatie. ca bunastarea. Dar pentru ca este si un diuretic si o bautura care afecteaza senzatia de sete si satietate, are si alte efecte. Pe termen lung, senzatia falsa afecteaza glandele suprarenale responsabile de producerea adrenalinei, hormonul care sustine raspunsul care ne permite sa distingem pericolul si sa luam decizia de a lupta sau de a fugi.

Daca se ia in considerare importanta consumului de alimente locale care contribuie cu calitati la mediul comun, este important sa ne gandim ca cafeaua ca planta creste doar in locuri temperate, unde are functia de a raci organismul. Pentru Gagne, atunci cand este consumat in exces, necesita un echilibru al efectelor sale de racire care se traduce in pofte de alimente dense de incalzit, cum ar fi grasimile si proteinele.