Schimba un obicei in 6 pasi

Schimbarea unui obicei este o provocare, mai ales daca este adanc inradacinata. Pe de alta parte, privind in oglinda, cu totii suntem capabili sa identificam un obicei pe care ne-am dori sa-l schimbam. Sfarsitul anului este aici si luam o hotarare sa facem sau sa nu mai facem. Adevarul este ca de multe ori incepem bine, dar dupa putin timp revenim la acelasi.

Vestea buna este ca exista modalitati eficiente de a schimba un obicei . Uneori, ceea ce esueaza nu este vointa, ci strategia. Desigur, este nevoie de efort si perseverenta, dar fara o metoda adecvata este mult mai dificil sa atingi scopul schimbarii.

Pentru a schimba un obicei, este necesar sa se puna in joc aspectele cognitive, emotionale si volitive . Decizia este doar un precedent necesar, dar nu suficient. Din analiza comportamentului uman s-a stabilit ca scopul alterarii unui obicei parcurge sase etape. Ele sunt urmatoarele.

1. Precontemplarea, primul pas pentru a schimba un obicei

Procesul de schimbare a unui obicei incepe cu acele indicii care incep sa-ti sopteasca la ureche . O voce, aproape intotdeauna slaba, spune ca exista un obicei nesanatos sau pozitiv in viata noastra. Uneori altii, alteori chiar tu insuti detecteaza faptul. Adevarul este ca apare ideea ca poate exista un comportament pe care ar fi bine sa-l eradicam.

Totodata, este prezentata o negare a faptelor. Rezistenta este uneori foarte puternica. Cautam motive pentru a pastra obiceiul, sau respingem argumentele care ne invita sa-l schimbam . Oamenii tind sa pastreze totul la fel si ideea unei mari schimbari nu ne entuziasmeaza la inceput.

2. Contemplarea

Este cea mai lunga etapa in procesul de schimbare a unui obicei. Dureaza luni, ani sau toata viata . Include momentul in care fiecare persoana devine constienta ca are de fapt un obicei negativ, ca asta o afecteaza si ca lucrul potrivit de facut ar fi sa introduca o transformare.

Aceasta este, de asemenea, faza in care se ia uneori decizia de schimbare si, in cele din urma, se fac primele incercari de a face acest lucru . Nu mai exista negare. Ceea ce poate fi este o lipsa de motivatie sau dificultati in a gasi calea spre schimbare.

3. Pregatire

Pregatirea este acea faza in care incep sa se faca eforturi de schimbare . Este timpul de explorare. Incercari esuate, nu foarte constante, care oricum se realizeaza, desi nu sunt in cele din urma consolidate.

In aceasta etapa persoana descopera gradul de dificultate al schimbarii unui obicei. Constientizarea ca este necesar sa se faca acest lucru persista si incep sa fie identificate principalele obstacole in calea realizarii acesteia in mod eficient. Este o etapa necesara care, in orice caz, reprezinta progres.

4. Beton

In aceasta faza exista eforturi constiente, directionate si continue pentru realizarea schimbarii . Este propusa o strategie pentru atingerea obiectivului, de multe ori motivata de sfaturile altora, sau de informatii care sunt colectate in acest sens. Sunt realizari vizibile, desi nu neaparat o schimbare radicala.

Consolidarea esueaza adesea deoarece etapele anterioare nu au fost efectuate . Sunt cei care doresc sa inceapa procesul facand o realizare, care este extrem de dificila si, aproape intotdeauna, nereusita. In orice caz, in aceasta etapa exista deja progrese perfect observabile si clare.

5. Intretinere

Dupa cum sugereaza si numele, aceasta este faza in care se mentine noul comportament. Un nou obicei a fost lasat sau dobandit si acum sarcina este sa-l facem sa persiste si sa se integreze in modul nostru natural de viata. Exista mai multa siguranta si incredere.

Cu toate acestea, pentru ca noul comportament sa fie mentinut, idealul este ca noi obiceiuri de intarire sa fie dobandite . De exemplu, daca scopul este de a renunta la fumat si a fost atins, nu este rau ca acest lucru sa fie insotit de un nou obicei asociat cu activitatea fizica. De asemenea, este foarte important sa ramaneti motivat si sa va recompensati frecvent pentru realizari.

6. Recidiva

Recidivele sunt o parte normala a unui proces de schimbare. Mintea umana nu este liniara, ci functioneaza prin curbe ascendente sau descendente . Cu toate acestea, o recidiva nu readuce o persoana la punctul zero al procesului, chiar daca este foarte puternica. Tot drumul parcurs serveste la repornire, intr-un ritm mai accelerat.

Este indicat sa se reia procesul din faza de pregatire. De asemenea, este esential sa nu te batuti si, in schimb, sa te incurajezi, sa te motivezi si sa nu lasi indoielii sau neincrederii sa ne preia starea de spirit. Este intotdeauna bine sa examinam ce a dus la recidiva si sa identifici factorii de risc pentru viitor.

Schimbarea unui obicei nu este usoara, dar adevarul este ca atunci cand il atingi, iti maresti si sentimentele de stima de sine, optimism si incredere in ceea ce esti capabil sa faci. De asemenea, desigur, va cresteti calitatea vietii si eliminati factorii de potential rau pentru dvs.